Bujinkan Usagi Dojo

Bujinkan Usagi Dojo

Samurai ~ Wereldmuseum Rotterdam

Usagi DojoPosted by M.Verheij Sun, January 20, 2013 22:47:01
Samenkomen buiten de reguliere bijeenkomsten is toch iets speciaals. In dit geval door het initiatief van Patroclos gingen we op 20 januari 2013 met de Usagi Dojo (totaal 12 personen) naar het Wereldmuseum in Rotterdam waar een tentoonstelling was genaamd: SAMURAI: http://www.wereldmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/samurai.html


Hier de helm van een Samurai met als ornament een haas met enorme oren. De collectie bestond uit zo'n 20 harnassen (yoroi) met helmen (kabuto), een aparte collecte van zo'n 20 helmen een aantal katana, wakizashi, tsuba, etc, etc, enz, enz. Alle objecten hadden echter wel een reden van hun aanwezigheid. De herkomst veelal uit Nederlandse musea, bijvoorbeeld Leiden.

De kleine maar indrukwekkende verzameling is aangevuld met overgangen van de vlaggen uit de Sengoku-Jidai naar de Manga cultuur van vandaag. Het was een stap en een sprong, bovendien een gezellige dag binnen met de winterse sneeuw buiten!

Togakureryu Basics

Usagi DojoPosted by M.Verheij Tue, October 30, 2012 22:02:05

De eerste drie basisvormen van de 戸隠流 - Togakure Ryu Ninpo Taijutsu ~ Kata: Santou tonkou no kata, Kata Ude Tonsou no kata, Sayu Tonsou no kata, Kubisugi Tonsou no kata) in de Usagi Dojo in Rotterdam (1 oktober 2012)


Kihon Happo

Usagi DojoPosted by M.Verheij Sun, September 30, 2012 20:33:28
De Kihon Happo bestaat uit 8 basisvormen: Ichimonji, Hicho, Jumonji, Omotegyaku, Uragyaku, Mushadori, Gansekinage en Onikudaki. In plaats van Gansekinage kan de eraan gerelateerde oorspronkelijke Gyokkoryu vorm gedaan worden; Musodori. Naast de Omotegyaku kan de oorspronkelijke Gyokkoryu vorm worden gehandhaafd; Omotegyaku tsuki. Opgenomen op 25 september 2012 in de Bujinkan Usagi Dojo.

Voor meer informatie: hazepad@gmail.com

Taikai 1992 Malmö

Usagi ShidoshiPosted by M.Verheij Mon, August 06, 2012 00:33:54


Ik kwam met de bus in augustus 1992, over Amsterdam, Hamburg, daarna met de boot 's nachts van Travemünde naar Malmö, en was dus zeeziek toen ik aankwam. Ik ben naar het Sheraton hotel gelopen vanaf het bus station. Hier zag ik Hatsumi-sensei en Noguchi-sensei zitten in de lobby, ik wist dat hij daar verbleef en dat Mariette daar zou zijn.
Zij verwees me naar het juiste adres van mijn verblijf en van de locatie van de Taikai. Ik heb geslapen in het huis van het koppel Sveneric en Mariette, net als 2 onbekende jongeren, Gerbrand en Jos uit Nederland en Paul uit Engeland. Het was een avontuur!


Met andermans camera nam ik alles wat ik kon, op. Het mocht toen nog, net. Aanwezig waren dr. Hatsumi, Soke, dhr Noguchi, dhr. Navon en vele andere Europese beoefenaars. Het was de eerste keer dat ik Doron Navon zag en tevens de laatste. Hij verbeterde mij persoonlijk op mijn worp (seoi nage) in Shindenfudoryu. Hij liet mij als 'uke' hem gooien, maar voelde wel aan dat mijn intentie er niet in zat. Ik wist dat hij zou gaan counteren. Het was "Nichi Geki", die tijdens deze Taikai de basis leek...








Togakure Ryu

BujinkanPosted by M.Verheij Sun, August 05, 2012 23:10:08
De Togakure Ryu (戸隠流) maakt de basis van het ninjutsu en daarmee is het de kern van de Bujinkan. "To" is de deur; een doorgang naar een volgend vertrek. In een andere ruimte terecht komen is dus een initiatie in. Het 'vertrek' kan dus liggen in "ergens aan komen...". Deze 'deur' is dus ook nog eens 'verborgen'. Het ligt dus niet voor het oprapen, het ligt niet voor de hand, het is 'verborgen achter een deur'. Wie naar binnen wil, moet de deur zelf zoeken, en vinden...

Omdat Togakure Ryu de vroegste historische verbinding in de Bujinkan school vertegenwoordigd, is de Togakure school (of stroming, of stijl) de meest belangrijke. De school gaat terug tot de stichting van de school door ene Daisuke Nishina in het jaar 1161. Hij had dan weer zijn methodes opgedaan van een Chinese monnik met de naam Kain Dōshi.


Zo is het 'de verborgen deur' (Togakushi), die de kern vormt van het 'huis van de krijgsgod' (Bujinkan). Er is een berg in Japan, die de Togakushi berg wordt genoemd. Hier is tevens een verbinding met de oorsprong van de Bujinkan, vele beoefenaars bezoeken de berg in een soort pelgrimstocht.

Takamatsu beschreef de technieken en vormen in Togakure ryu als "kinderlijk eenvoudig". Dit kan zijn omdat de methodes vooral 'het ontsnappen aan', behelzen. Het zijn ongecompliceerde vormen, die aanspreken tot de verbeelding, de fantasie. Dit is wat Togakure ryu sterk maakt.


wikipedia over Togakure ryu

meer info: hazepad@gmail.com

Dado Seminar Reykjavik 2011

Usagi ShidoshiPosted by M.Verheij Fri, October 14, 2011 18:52:09

Vrijdag 7, zaterdag 8 en zondag 9 oktober 2011 stonden in het teken van Dominik (Dado) Tesic, uit Kroatië. Hij bracht op verzoek van Jon Bjarni Baldvinsson, een bezoek aan de Bujinkan Grimnir Dojo in IJsland en gaf een seminar over Tsuki, Uke en Kihon Happo.

Dado gaf vanaf het begin duidelijk aan welke zaken natuurlijk zijn en welke niet. Alle houdingen (kamae) met hun toepassingen werden behandelt. Een correcte manier van stoten (tsuki) werd geoefend met focus pads en bokszakken. Hierdoor werd de stoot dynamischer en sneller. De volgende dag werd er dieper ingegaan op blokken (uke) waardoor iedereen aan het einde weg ging met blauwe armen. Op de laatste dag gaf Dado les in het torite (grijpende hand) gedeelte van kihon happo.

Dado's aanwezigheid is al inspirerend zoals ik in Japan in 1993 mocht meemaken, maar ook tijdens bezoeken aan Kroatië in 2005 en 2008. Hij en zijn broer Sasha genezen mensen door middel van Neue Germanische Medizin van Dr.Hammer. Over deze geneeswijze heeft Dado de laatste avond een uitgebreide uitleg gegeven. Wederom inspiratie! Geweldig om deze man te horen of bezig te zien...



Hajutsukyuho

Usagi DojoPosted by M.Verheij Tue, September 27, 2011 13:38:33
De Hajutsukyuho komt oorspronkelijk uit de Asayama Ichidenryu en vond haar weg in de Tenchin-ryaku-no-maki van de Bujinkan. Het geeft een cursus zelfverdediging in een notedop. Een ontsnappingsoefening die je langs een aantal onderwerpen meeneemt. Het ontsnappen uit het vastpakken van een pols (Tehodoki Katate), het ontsnappen aan het vastpakken van twee polsen (Tehodoki Ryote). Het ontsnappen uit het omarmen van de volledige tegenstander (Tai Hodoki), het tegengaan van een worp (Kosshi Kudaki). Het vernietigen van vader (duim - Oyagoroshi) en kind (pink - Kogoroshi) in het ontsnappen aan grepen. Het trappen in alle richtingen (Happo Geri). Het vernietigen van trappen (Geri Kudaki) en stoten (Ken Kudaki) en vernietigende stoten en trappen. Hajutsu is simpel en nuttig, ontsnappen is weggaan, en dat is uitgaan vanuit het 'niets'. Een variatie vernietigen; een vernietigende variatie (Henka Kudaki).


Ishizuka Dojo - Kashiwa

Usagi ShidoshiPosted by M.Verheij Thu, September 08, 2011 00:57:32

De oude Ishizuka Dojo in Kashiwa, als er een dojo is die als nummer 1 gezien kan worden voor de jaren tachtig dan is dat deze dojo. De dojo was in de hoek van een parkeerterrein. Datzelfde parkeerterrein zou de dojo 'opslokken' en vanaf 1991 is er dus ook sprake van een parkeerterrein, waar ooit een dojo was, welkom in Japan.

In augustus 1990 zag ik hier voor het eerst Hatusmi-sensei, hij kwam net terug van de Taikai in de VS, had een cowboy hoed op, een fel licht blauw Taikai-T-shirt en een "Western-style bellt-buckle" aan zijn riem.

De weg erheen vanaf het station was ook een hele onderneming. Het zelf vinden de eerste keer was nagenoeg onmogelijk. Je moest door iemand anders meegenomen worden.

De dojo had een keuken en curiositeiten als naar binnen gegroeide planten, inwonende insecten en speelautomaten. Er hingen allerlei foto's en kalligrafie aan de muur en vloer was van echte rieten tatami-matten. De sfeer van "buiten binnen" hing er, de constructie lag dicht in de buurt van wat men noemt een Romney-hut.

In de Quest video serie door Hatsumi-sensei is de video : "Masaaki Hatsumi Video Dojo", ook bekend als "Daikomyosai 1990" (武神館大光明祭'90 構 - 玉虎流) opgenomen in de Kashiwa dojo. Hier is een Youtube clip ervan: http://youtu.be/W4Q0rNoUcLw . Deze video is opgenomen begin december, ik was er voor het laatst eind november 1990.

Ik ben er nog terug gegaan in 1993, in mijn eentje, om het met eigen ogen te aanschouwen. Het was inderdaad parkeerterrein geworden. Er was iets verloren gegaan dat niet meer terug zou komen, de Kashiwa-dojo! Er blijven wel hele mooie herinneringen.

Gratis Introductie!

Usagi DojoPosted by M.Verheij Thu, September 08, 2011 00:14:54


Wie voor het eerst komt doet natuurlijk meteen mee! Het is goed Bujinkan gelijk zelf te 'proeven', het heeft een bijzondere smaak en wie weet bevalt het je. Trek losse kleding aan waarin je makkelijk valt en opstaat. We oefenen op een extra paar dikke sokken, dus neem die ook mee.

Probeer eens 'jezelf over te geven', 'natuurlijk te bewegen', 'geen kracht te gebruiken', je bewust worden van hoe je beweegt... Hoe vertaalt "ninjutsu" zich naar zelfverdediging? Kan je met een wapen overweg? We beginnen met over de grond rollen. Dan kan je al beslissen of je het durft of niet. Vertrouwd raken met de grond, met moeder aarde. Het kan best eng zijn als je de grond op je af ziet komen! Het kan spannend zijn, gevaarlijk zelfs, veiligheid staat echter voorop! Leer in vertrouwde sfeer vechtvormen die je verrassend meer over van-alles-en-nog-wat zal leren, dan je zal denken!



Elke maandagavond kan je komen proberen. Introducees welkom!
Mail voor meer informatie Marco op hazepad@gmail.com of bel 010-2459533
Lees van anderen over hun ervaring: http://testimonials.hazepad.eu/

Ninja-actie?

BujinkanPosted by M.Verheij Wed, September 07, 2011 23:52:19

Ninja-actie? Het gaat hier over een emotionele, gewelddadige actie. Een "smerige" actie die schaamteloos voor duizenden mensen werd uitgevoerd. Is dit hoe men een Ninja ziet? Schaamteloos, emotioneel en smerig? Ik hoop dat niet iedereen alleen naar Hollywood films en televisie kijkt. Bovendien hoort een Ninja op het voetbalveld al helemaal niet thuis. Een echte Ninja speelt namelijk geen spelletjes.

Wie weet wat een echte Ninja is, weet dat men een Ninja-actie wordt bedoelt; 1. een actie die niemand zag 2. een actie die uitgaat van geduld 3. een actie, of was het geen actie? Een Ninja gaat voor dieper dan een oppervlakkig spel over een bal. Wanneer de ware Ninja wordt ontdekt, door studie, zal voetbal wegvallen; dit "hedendaags gladiatorenspel", zeker in het kader van "brood en spelen, is wat het volk koest houdt".

In Bujinkan wordt al jaren de traditie van de Ninja bestudeert en geoefend. Deze traditie heeft een vechtvorm zoals zoveel Japanse krijgskunsten. Maar als het dat alleen zou zijn, zou het leeg en dood zijn. De Ninja bestudeerde een gevoel dat de vormen ontstijgt, dit gevoel is 1 met de natuur, in mindere mate mentaal, in meerdere spiritueel. Dat alles, is deze zogenaamde "Ninja-actie" van Nieveld niet...

"Ninja Contemporary"

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Fri, August 26, 2011 02:05:50
Masaaki Hatsumi. De Bujinkan Soke heeft zichzelf op vele gebieden ontwikkeld. Hij werd in zijn onmiddellijke omgeving en in de Bujinkan bekend als Ninja meester. Ik hoorde in een bar in zijn woonplaats eens zeggen: "Ah ja, meester Hatsumi, ik ken hem... hij doet Kenpo, een soort Karate." Voor veel mensen was hij een dokter die zich bezighield met hun kwalen vooral op bot en gewrichts-gebied.


Wanneer een boek als "Ninpo: Wisdom for Life" wordt gepakt, komt er een persoon naar voren met dezelfde naam, die zich niet makkelijk laat vangen: een ware Ninja. Hatsumi gaat in dit boek dieper in op een aantal zaken waaronder verrassend genoeg de relatie tussen man en vrouw. Hij snijdt veel onderwerpen scherp aan, plaatst deze onderwerpen vrij snel onder een ander spotje. Een Ninja dus, in veel aspecten, een persoon die zich heeft ontwikkeld, en zich is blijven ontwikkelen. Hij zelf geeft in het voorwoord van het boek (de vertaling naar het Engels) van rond het jaar 2000 aan, tijdens het schrijven van dit boek in het begin van de jaren '80, zich nogal jeugdig te hebben geuit.

Hatsumi-sensei stelt zich open voor de ervaringen van de mens in al zijn facetten. Hij hoort graag van persoonlijke ervaringen. Een ware Ninja is een natuurmens, een mens die zich openlijk opstelt tegenover de Natuur; Moeder Natuur. Misschien is het wel de ontvankelijke houding die de ware Ninja typeert. De instant (onmiddellijke/makkelijke) overlevering aan het opdoen van ervaring en kennis (gnosis), een gevoel dat meer oplevert dan men in eerste instantie zou denken.

Ik liet een video van "Shindenfudoryu' (de 'natuurlijke' school) zien aan mijn Japanse taal leraar in Leiden in 1993. Hij had al enkele brieven op verzoek vertaald die aan Hatsumi-sensei gericht waren. Hij was verbaasd over de diepte van intelligentie en de ongelofelijke ambiguiteit van Hatsumi-sensei. Hij zei zich ineens de reacties die hij eerder las te begrijpen, vanuit deze diepte.

Toen ik Hatsumi-sensei voor het eerst zag in augustus 1990 had hij een cowboy-hoed op. Het was in Ishizuka-sensei's Kashiwa dojo. Het was een kern ontmoeting voor me. Het gevoel iemand te ontmoeten die me voor de rest van mijn leven zou beïnvloeden.

De openbaarheid die hij heeft gegeven aan de wereld op het gebied van wat een Ninja is, is van een enorme waarde voor de mensheid. Het overbrengen van een "barmhartig krijger" gevoel is de erfenis die deze man met een enorm gevoel van verantwoordelijkheid en plichtbetrachting, vanuit een Boeddhistisch hart voortbracht. En hij is KEI-hard hierin. Onderzoek deze inspirerende man, alsjeblieft!




Matsuru!

Usagi DojoPosted by M.Verheij Fri, August 26, 2011 01:16:33

"Matsuru" is het 'doen van een festival' in het Japans. Matsuru is echter een naam die niet nieuw is in vechtkunst minnend Nederland! Mijn eerste karate pak met geborduurde Kyokushinkai print in 1985 was er 1 van Matsuru. Het gaf me helemaal het gevoel "erbij te horen". Vaak is de aanschaf van een pak, de definitieve zet in het gaan beoefenen van een vechtkunst. Ik zie het nooit als een 'must', velen komen langer dan een jaar bij me oefenen, zonder in het bezit te zijn van "een pak". Ik maak er geen punt van.

Maar voor degene die beslist, er zijn mogelijkheden. Het is een hele beslissing. Maar het kan ook goedkoop worden aangepakt. Een pak is verkrijgbaar in verschillende prijsklassen. Via de Bujinkan Usagi Dojo kunnen pakken, banden, tanto, bokken, oefenzwaarden, etc. worden besteld bij Matsuru.

Vraag voor meer informatie aan Marco: hazepad@gmail.com

Bekijk hier wat je via de Bujinkan Usagi Dojo kan aanschaffen: http://bukitowa.hazepad.eu/

Taikai 1992 Luxemburg

Usagi ShidoshiPosted by M.Verheij Fri, August 26, 2011 01:02:57
Taikai Luxemburg Juli 1992

In deze zomer werkte ik in Amsterdam en kon wat geld sparen om naar de Taikai in augustus, in Luxemburg te gaan, het was inmiddels al weer langer dan een jaar terug dat ik Hatsumi sensei in Japan zag. Het zou me goed doen deze inspirationele man weer eens te zien.



Met Nico nam ik de trein naar Luxemburg, hij speelde Mr.Big's "To Be With You" op zijn gitaar. We checkten in bij een plaatselijk Youth-hostel. Na de beoefening ging ik kennis maken met wat Finnen onder leiding van Ari Julku, die mijn verblijf in de stad erg aangenaam maakten. Ook kwamen tot mijn verrassing Ellie en Edwin ineens meedoen dat weekend!

Tijdens de Taikai, die door o.a. door Moshe Kastiel werd georganiseerd, werd er nog door een cameraploeg een demonstratie door Hatsumi-sensei opgenomen. Ik heb het allemaal gezien, alleen de beelden op televisie achteraf niet. Het thema was Shindenfudoryu voor dat jaar, ik heb er veel van opgestoken. Het was goed!







Kofuku no Shiori

Takamatsu SenseiPosted by M.Verheij Wed, July 27, 2011 12:23:56
Kofuku no Shiori - De Essentie van Geluk

"De weg naar het ultieme geluk ervaren is het loslaten van alle zorgen en spijt, en te weten dat gelukkig zijn het meest bevredigende gevoel in het leven is. Kijk terug op alle vooruitgang in je leven en sta toe dat positieve, creatieve en vrolijke gedachten overtreffen en overweldigen, over het gevoel van smart of verdriet dat kan blijven hangen in de uithoeken van je geest. Wetende dat ziekte en rampen, natuurlijke delen van het leven zijn, is de sleutel tot het overwinnen van tegenslag met een rustige en gelukkige geest. Het Geluk wacht op je, daar dichtbij je. Alleen jij kan beslissen of je ervoor kiest om het te ervaren. Neem dit ter harte."

Takamatsu Toshitsugu



Bujin-Kan

BujinkanPosted by M.Verheij Tue, July 26, 2011 22:30:19


Het huis (Kan) van de Bujin (Krijgsgod) is de simpele vertaling van het woord Bujinkan. Het embleem op de borst van de beoefenaar van Bujinkan laat slechts 'Bu-Shin' zien. De Krijgsgod, of krijgsgoden, kunnen we die identificeren?

We kunnen als eerste de betekenis die wordt gegeven zien. Wat wordt ons door overlevering gegeven? Dat de Bujinkan vernoemd is naar Takamatsu Toshitsugu. De entiteit die nu niet meer fysiek aanwezig is in deze realiteit is wel aanwezig in de overlevering van Hatsumi Masaaki: de Bujinkan. Deze entiteit zien als de "Bujin" is een kijk hierop.



Tevens kunnen we "de Bujin" zien als de Krijgsgod Marishiten (Boeddhistische god van de oorlog) tekening door Takamatsu Toshitsugu Sensei. Als men een bredere kijk op de Bujin neemt is er een overgangsfase, de benoemde oorlogsgod; Marishiten. Wanneer er dus een beroep wordt gedaan op krijgskunst zijn het de goden van de krijgskunst die men wil aanroepen.

In de Bujinkan Dojo wordt een beroep gedaan op de natuurlijke loop van gebeurtenissen. Hierin is de god van de oorlog een soort storm die het land kan vernietigen. Het is het lot: de extreme 'zonder keuze' verandering. Het is moeten, geen keuze hebben, maar wel een kans. Het is verandering, geen verrassing.

Een identificatie is niet nodig. Een erkenning wel, in dat het spirituele dat ons wordt overgebracht door de overlevering van Takamatsu Toshitsugu. Een overlevering die een "bottle-neck" in de geschiedenis van deze kennis en gevoel zou blijken. Een spirit die werd overgebracht, naast een schat aan geschiedenis, traditie en vorm (kata).





Taikai 1998 Stockholm

Usagi ShidoshiPosted by M.Verheij Tue, July 26, 2011 15:54:52

Kalligrafie van Hatsumi Sensei (ondertekend als Hisamune) gegeven aan Marco Verheij tijdens de Stockholm Taikai in augustus 1998 (georganiseerd door Larry Jonsson) nadat Marco de Godan Test had behaald. Uitgesproken als "go-dan" (rechts naar links), betekent het zoiets als "niveau van verlichting", zoals ter plekke letterlijk vertaalt door Ben Jones.

De letters "HOLLAND" erop kwamen van het foto's nemen met Hatsumi-sensei. De groepen werden per land op de foto gezet (hieronder "de HOLLAND groep" met Soke).



Rounen

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Tue, July 26, 2011 15:41:43


Kalligrafie van Hatsumi Sensei, gegeven aan Marco Verheij in 1997. Uitgesproken als "ro-u-nen", betekent het zoeits als "oude tijd, de winter van het leven".

Grímnir Dójó Reykjavík

Usagi DojoPosted by M.Verheij Tue, July 26, 2011 15:27:46

In 2003 was een van de eerste studenten in de Usagi Dojo een IJslander genaamd Didrik Jon Kristofersson. Didrik nam Bujinkan al in 2004 mee naar IJsland waar zijn jongere broer Jon Bjarni Baldvinsson, die aan straatvechten en Thaiboksen deed, steeds meer interesse begon te krijgen. Elk familie bezoek dat Didrik vanaf toen zou maken werd een Bujinkan seminar. Ook Jon bracht in 2005 een bezoek aan de Bujinkan Usagi Dojo in Rotterdam en begon zich steeds meer in Bujinkan te verdiepen. Jon begon een groepje in Reykjavik dat al snel groeide. Aangezien Didrik wel Dojo leider is, maar geen Shidoshi, werd Marco Verheij officieel de Shidoshi voor deze groep.

In 2006 behaalde Jon zijn Shodan (zwarte band 1ste Dan) dit was nadat hij voor de eerste keer met een groepje van 4 naar Rotterdam was gekomen. Dit herhaalde zich in 2007 (met 3 personen) en 2008 (met 8 personen), met een kamp in de natuur. De Grímnir Dojo is nu ook al twee maal op de nationale IJslandse televisie te zien geweest. Juli 2010 werd Marco uitgenodigd om, als eerste Shidoshi in IJsland, een seminar te geven. Inmiddels hebben verscheidene Budo leraren de reis naar de Grimnir dojo gemaakt (zoals Graham Ramsden, Dominic Tesic en Paul Verhoeven). Jon werd Nidan in Bujinkan Budo Taijutsu in juli 2011. De Bujinkan Grimnir dojo blijft zich ontwikkelen. Marco is trots op zijn "broeder-dojo" in IJsland!

Kijk hier op de Bujinkan Grímnir Dójó website

Nintai

Takamatsu SenseiPosted by M.Verheij Tue, July 26, 2011 01:44:33

"Nintai to wa kokoro o yashinai waza o hagemite
suenagaku shinken ko so ma no ninja nari."

"Het ninja lichaam is het koesteren van de geest
en het lichaam te oefenen in volharding tot het einde.
Wie dit kan doen is een echte ninja."

Takamatsu Toshitsugu

Kukishinden Ryu Bojutsu

Takamatsu SenseiPosted by M.Verheij Tue, July 26, 2011 01:31:16
Yakushimaru Kurando

In Engan-gannen (A.D. 1336), was Godaigo Tenno (keizer Godaigo) gevangen in het Hanayama paleis. De mensen in Nancho inclusief Kusunoki Masashige (een beroemde krijgsheld) kwamen bij elkaar om te overleggen hoe ze de keizer zouden gaan bevrijden. Er was een man genaamd Yakushimaru Kurando die een van de onderdanen was uit Kishu (Wakayama prefectuur). Hij werd gekozen voor deze belangrijke missie omdat hij Ninpo beheerste, en uitblonk in vechtkunsten. In die tijd was Kurando een knappe jongen van 16 jaar. Hij ging het paleis binnen vermomd als dienstmeid. Toen hij wilde ontsnappen en geruisloos over de houten vloer liep met de keizer op zijn rug, werd hij jammerlijk ontdekt door bewakers.

Hij sprong met een schreeuw op de grond dichtbij de poort, met de keizer op zijn rug. Ze werden omsingeld door Samurai Daisho (leiders van de bewakers die in het paleis wonen), formidabele soldaten. In de flits van het moment, plaatste Kurando de keizer onder een boom, en greep een Naginata in de andere hand. Terwijl hij de soldaten aanviel schreeuwde hij "wie is de baas", vielen de soldaten als gras onder de zeis.



Echter, de baas was sterk genoeg om het mes van Kurando's Naginata of te snijden. Kurando gebruikte het staf gedeelte met Togakure Ryu Bojutsu Gyaku Kuji om te vechten. Toen hij de baas neersloeg, arriveerde de groep geleid door Kusunoki Masashige bij het paleis om de keizer te redden.


(tekst; "History of Kukishinden Ryu Bojutsu" door Hatsumi Masaaki Sensei)
(tekeningen: Takamatsu Toshitsugu Sensei)

Ninjutsu Hiketsu Bun

Takamatsu SenseiPosted by M.Verheij Tue, July 26, 2011 00:54:28


De "Ninjutsu Hiketsu Bun" (essay over de essentie van ninjutsu)
door Takamatsu Sensei

De essentie van alle vechtkunsten en militaire strategie is zelfbescherming en het voorkomen van gevaar. Ninjutsu behelst het meest volledige concept van zelfbescherming door vechtkunst beoefening in dat de Ninja kunst de bescherming behandelt van niet alleen het fysieke lichaam, maar ook het mentale en spirituele. De weg van de Ninja is de weg van verduren, overleven, en het overkomen van alles dat men kan vernietigen. Meer dan slechts het overbrengen van slagen en sneden, en dieper in betekenis dan simpel slimmer zijn dan de vijand; Ninjutsu is de weg van het bereiken van dat wat we nodig hebben, terwijl we de wereld een betere plek maken.

De vaardigheid van de Ninja is de kunst van overwinnen. In het begin van de studie van elke gevechtskunst, is gepaste motivatie cruciaal. Zonder het gepaste mentale kader, kan reguliere blootstelling aan vechttechnieken leiden tot ondergang in plaats van zelf-ontwikkeling. Maar dit feit is niet anders in welke andere heilzame beoefening in het leven dan ook, die wordt uitgevoerd tot het uiterste.

De medische wetenschap is toegewijd aan het beter maken van de gezondheid en het
verlichten van lijden, en toch het misbruik van medicijnen en het vertrouwen in de
vaardigheden van de arts kan mensen leiden naar een situatie waar de gezondheid
van een persoon niet meer binnen zijn of haar controle is. Een voedzaam en goed
gebalanceerd dieet werkt om een persoon in de leven te houden, vitaal, en gezond,
maar schromelijk over-eten, over-drinken, of het binnen nemen van te veel chemicaliën is een gegarandeerde manier om het lichaam te vergiftigen.

Regeringen zijn gevestigd om toezicht te houden op een harmonieuze samenwerking
tussen alle delen van de maatschappij, maar als de heersers gierig worden,
een honger naar macht hebben, wijsheid missen, dan is het land onderwerp van
onnodige oorlogen, onrust en burgerlijke en economische chaos.

Een religie, wanneer het gebaseerd is op geloof dat ontwikkelt is door ervaring,
met een brede en afvragende gedachte, en een aflatend streven naar universeel begrip,
is een inspiratie en troost voor mensen. Wanneer een religie zijn originele focus
verliest echter, wordt het een dodelijk ding met welke men kan misleiden, controleren,
en mensen belasten door manipulatie van hun geloof en angsten.

Het is hetzelfde in de vechtkunsten. De vaardigheden voor zelfbescherming, die een gevoel van innerlijke vrede en veiligheid voor de beoefenaar zou moeten geven, ontwikkelen zich vaak zonder balans met de persoonlijkheid en leiden de mindere beoefenaar tot verwrongen werelden van onophoudelijke conflicten en competitie
welke hem uiteindelijk teniet zullen doen.

Wanneer een expert in de krijgskunsten oprecht de essentie van Ninjutsu nastreeft,
verstoken van de invloed 'der lusten des ego's', dan zal de student geleidelijk tot de
realisatie komen dat het grootste geheim van onoverwinnelijkheid, het verkrijgen van
de "geest en ogen van god" is. De krijger die wint moet wel in harmonie zijn met
de organisatie van het geheel, en moet wel geleid zijn door een intuïtieve kennis
over het uitspelen van het lot.

In toon met de voorzienigheid van de hemel en de onpartijdige gerechtigheid van de natuur, en een helder en puur hart volgend vol vertrouwen in het onontkoombare,
vangt de Ninja het inzicht dat succesvol zal leiden in de strijd wanneer hij moet veroveren en moet verbergen om bescherming van vijandelijkheid, wanneer hij moet berusten.

Het onmetelijke heelal, mooi in haar kille onpersoonlijk totaliteit, het bevat alles wat wij noemen goed of slecht, alle antwoorden voor alle paradoxen die we om ons heen zien.
Door het openen van zijn ogen en zijn geest, kan de Ninja slagvaardig de subtiele seizoenen en de redenen van de hemel volgen, veranderend juist als verandering noodzakelijk is, altijd aanpassend, zodat op het einde is er niet zoiets is als een verrassing voor de Ninja.




Holland Taikai 1996

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Mon, July 25, 2011 23:27:17
Toen Dr. Masaaki Hatsumi op 16, 17 en 18 mei 1996 in Nederland was voor de Taikai, bezocht hij Amsterdam. Hieronder is het stukje dat hij erover schreef in een nieuwsbrief in Japan. De foto's die hieronder staan waren aan het stukje toegevoegd. De vertaling is van Takaaki Sasaoka, hiervoor dank. Tevens is opgenomen de vertaling van Kasumi, ook hiervoor dank.


"Holland Taikai , Mei 16de, 17de, 18de."

"Beiden: hoog en laag" door Hatsumi Masaaki, vol.46

1. Wereldwijd Spreekwoord
Holland, ook bekend als Nederland. Lage landen omringd door de zee, waar tulpenvelden en watermolens converseren met de wind uit Dover. Er bestaat een mooi liedje dat heet "April in Portugal" . . . Ik vraag me af of er één is die heet "May in the Netherlands". De auto raast voort. We rijden voorbij de Schrijerstoren waar eens de vrouwen en geliefden tesamen de zeelieden in tranen wegwuifden terwijl hun geliefden de wereld tegemoet gingen. Aan de andere kant zien we het Daniel Jonas Meijer Plein, waar een Hollandse dokwerker neergeschoten werd voor het helpen van Joden. De jonge schrijfster van "Het Dagboek van Anne Frank" moet hier ook gelopen hebben. Elke ingang van elk huis heeft een andere hoogte. Ze zeggen dat de rijken en nobelen een hogere ingang hadden. De reden hiervan was, dat het personeel in de ruimte onder de trappen woonde. Ik werd uitgenodigd voor een bezoek aan het Korps Mariniers, in de Koninklijke Marine Kazerne in Amsterdam. We komen de trainingshal binnen. "Today martial arts experts from the military and special units of the police are awaiting you, Sensei." they said. Ik ontmoette deze reuzen in het trainingscentrum van de kazerne.


"Judo is erg populair in Nederland! Ik herinner me de grote judoka Anton Geesink die recht uit het hart over judo sprak. Nu wil ik iets vertellen over de wereld. In het Japans is er een spreekwoord over judo dat luidt: 'dat een klein persoon een grotere kan werpen' Maar over de wereld zou het kunnen betekenen: 'dat iemand uit een klein land, Nederland, een groter land werpt, Japan.' Dit is een spreekwoord gecreëerd door een geest, van respect en ware doorgronding van de kunst, en dwingt respect af." zei ik. De specialisten in het verdedigen van hun land spreken: "Deze gevechtstechnieken voelden anders - maar allemaal zijn ze van het type die we nodig zouden hebben in een echte situatie". Zo te zien vind de gevechtstraining ook hier in Nederland plaats in een realistische context. (Hatsumi-sensei heeft na het bezoek aan de kazerne tegen Sveneric Bogsater gezegd dat hij aan deze mensen les zou moeten gaan geven - M.V.) De Nederlanders zijn goed in de wereld van de sporten die te maken hebben met het gebruik van de benen. Daar bent u het wel mee eens als u kijkt naar judo, voetbal, wielrennen en lange afstand schaatsen. We worden uitgenodigd voor een Indonesische maaltijd op de kazerne. Als souvenir krijg ik Delfts Blauw met daarop een afbeelding van De Amsterdam, een schip gebouwd in 1645 dat nog steeds in de haven ligt in de buurt (is een replica - M.V.). Het is gemerkt "no.18" - het blijkt een beperkte uitgave te zijn en erg waardevol, dit werd alleen gegeven aan personen van boven de rang van kapitein en grote helden. De boot van de kazerne brengt ons van daar naar de stad.



Soke met een officier en een onderofficier der mariniers.
(het nagebouwde V.O.C.-schip de Batavia in de haven van Amsterdam is te zien op de achtergrond)


2. Amsterdam
Rode lichten lokken ons aan land te gaan. We lopen door een gebied van de film "The Woman in the Window". "Sensei, please conceal your camera," zegt een vriend, een politieagent in burger, die hier drie jaar als agent werkte. Terwijl we rondlopen zegt hij plotseling: "That one's suspicious. If I weren't here as your guide today I'd have nabbed him." Er is een bepaalde 'geur' aan criminelen die hem naar zijn doel toe leidt. De prostituees bezorgen ons een brede glimlach en wenken ons van achter hun ramen. Hun hoog uitgesneden costumes nodigen ons uit. Ik groet hen terug in de taal van een gezonde man met een geconditioneerde respons en loop door. Mannen lijden aan dingen die onheil brengen en vernietigen zichzelf door drinken (alcohol), spelen (gokken) en kopen (vrouwen); maar nu is er een nog ergere, drugs. Hier zijn we bij Het Rood Licht. De eigenaar presenteert het ons als het oudste bordeel van deze stad der rode lichten. Aan het plafond hangt een pop met een accordeon. Wanneer een knop wordt omgedraaid lacht de pop en maakt hij vrolijke muziek. We drinken bier dat heet Westmalle. Het bier wordt gemaakt door Trappisten (monniken) in België. Ze zeggen dat deze monniken nooit spreken, maar ik vraag me af of hun zwijgen goud is of dat het misschien iets sensueels verbergt.(1) Een vriend vertelt ons dat in Nederland men drie mensen willekeurig van straat kan halen en zal ondervinden dat deze drie mensen drie verschillende opvattingen hebben over geloof, politiek of wat dan ook. In zulk soort situaties komt mijn persoon-tot-persoon omgang met mensen tot zijn recht.

3. Taikai
De Bujinkan Nederland Taikai start, 500 mannelijke en vrouwelijke beoefenaars uit 25 landen zijn tezamen gekomen. Het thema voor dit jaar is "Ken / Tachi / Daito Shoto / Budo Taijutsu". We starten met hoe het zwaard gedragen moet worden, de kamae, en gaan door met hoe een zwaard vloeit in de kamae. Hoe voetenwerk en het gebruik van de ruggengraat(2) het zwaard en de persoon tot leven brengt. De training hierin begon met nieuwjaar 1996 met houten zwaarden. Vijf zwaarden werden gebroken op de eerste dag. Ook op de taikai, omdat de eerste dag de meesten nog nerveus waren, hoewel iedereen wel in een feestelijke stemming was. Na een tijdje zag ik dat iedereen wat ontspannener begon te trainen en riep Richard (van Donk) naar voren met een bokuto in kamae. Richard slaat vanuit jodan. Terwijl zijn machtige zwaard naar beneden slaat gebruik ik een lichaams wending(4) en de intentie om recht naar beneden te snijden met mijn bokuto precies vijf centimeter van de punt. Ik sneed door een houten zwaard met een houten zwaard. De 500 mensen aanwezig zijn getuigen van deze gebeurtenis en zijn verbaasd. Na enkele ogenblikken houdt Richard de overblijfselen van zijn zwaard omhoog en zegt: " Ik zal dit voor de rest van mijn leven koesteren"

(1) Westmalle in het Japans wordt als "Best Mara"uitgesproken. Mara is een religieuse / slang term voor de demon tussen de benen van de man. (2) Geschreven als "Essence of bravery" (3) Mukaeru: normaal "direct towards" maar hier geschreven als "no Kamae" (4) Taihen

Wim Ruska

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Mon, July 25, 2011 22:19:21
A View of Budo from "Blue Eyes"
quote uit: Ninpo Wisdom for Life, M.Hatsumi 1998, pagina 33

Op 1 maart 1972 bezocht dhr. Willem Ruska mij met zijn broer Martin. Het was zijn mening dat judo een sport is.

Hatsumi: Ik waardeer het dat u judo hard beoefend door het als sport te erkennen. Alhoewel er weinig Japanse judo beoefenaars het als een soort sport zullen definiëren. Wat zijn zo uw gedachten over traditionele Japanse budo?

Ruska: Ik ben niet erg bekend met de traditionele Japanse vechtkunsten. Het lijkt me een erg diep, gevaarlijk, en moeilijk pad. Het zou moeilijk zijn voor mij om in zo'n beoefening door te blijven gaan.



Nadat ik dit antwoord hoorde, realiseerde ik me dat dit een erg oprecht mens is. Hij won de gouden medailles in twee klassen, Zwaar en Open gewicht competitie, in de Olympische Spelen van München (1972). Zijn overwinning schokte mensen in Japan. Ja, ik sprak met deze persoon. Zijn inzicht en gezond verstand maakten hem de nummer 1 judo atleet in de wereld. Ik bekeek hem van achteren toen weg ging, en onmiddellijk wist ik dat hij een wereldtitel zou behalen. Dit was omdat zijn knieën erg zacht leken en zo flexibel als een veer.




Shidoshi Marco Verheij

Usagi ShidoshiPosted by M.Verheij Mon, July 25, 2011 18:42:51
Op 27 mei 1971 werd Marco Verheij geboren in Oud-Beijerland. Marco begon in 1985 met Kyokushinkai Karate in Spijkenisse bij Peter, en bracht het hierin na 3 jaar tot 5e Kyu. Het gaf hem een stevige basis; hij had in elk geval een bereidheid te incasseren opgedaan. Wat hij echter werkelijk wilde leren moest nog volgen.

In 1986 begon hij samen met vrienden te oefenen in de kunst van de Ninja, dit werd gedaan uit boeken van Stephen K. Hayes. Zijn eerste kennismaking met de Bujinkan was op een seminar in Apeldoorn, in 1987 met Brian. Na enkele maanden te hebben geoefend bij verschillende dojo in Rotterdam ging Marco verder in Utrecht bij Hans. Mei 1989 werd hij 9e Kyu gemaakt.


In 1990 ging Marco op 19 jarige leeftijd gedurende 3 maanden naar Japan. In het jaar van de Hanbo (1 meter stok) kreeg hij van dr. Hatsumi, dhr. Manaka, dhr. Noguchi, dhr. Ishizuka, dhr. Shiraishi, dhr. Someya en dhr. Kobayashi les. Voor vertrek ging dhr. Shiraishi persoonlijk met Marco naar het huis van Hatsumi-sensei die hem tot 2e Dan (Ninpo Taijutsu) bevorderde. Dit maakte hem de jongste Bujinkan zwarte band in Nederland.



Hij kwam terug in Nederland met een schat aan ervaring en een diepe drang deze zichzelf en anderen verder eigen te maken. Hierna begon hij een groep in Oud-Beijerland in 1991. In 1992 nam hij deel aan de Zweedse en Luxemburgse Taikai (3 daagse "grote bijeenkomst" met Hatsumi-sensei).

In 1993 besloot Marco terug te gaan naar Japan waar het jaar van Rokushakubojutsu (1.80 mtr. stok) was. Hij was in Leiden een jaar Japanse Taal & Cultuur gaan studeren om in Japan beter uit de voeten te kunnen. In dit jaar studeerde Marco onder dr. Hatsumi, dhr. Manaka, dhr. Seno, dhr. Nagase en dhr. Shiraishi. Tevens kreeg hij privé-les in Japans boogschieten van Kimura-sensei in Kashiwa en verbleef een maand in een Japans gastgezin.


In 1993 had Marco zijn groep verplaatst naar zijn nieuwe woonplaats, Schiedam.
Toen Marco terugkwam in Japan in 1994 was inmiddels het jaar van Yari (speer). Hij kreeg les van dr. Hatsumi, dhr. Manaka, dhr. Noguchi, dhr. Seno en dhr. Nagase. Hij nam ook deel aan het 3-daags seminar van dhr. Manaka. Tevens kreeg hij privé-les in Japans boogschieten van Kimura-sensei in Kashiwa.



In 1997 ging hij wederom naar Japan in het jaar van Joujutsu (half-lange stok methode), waar hij studeerde onder dr. Hatsumi, dhr. Noguchi, dhr. Seno en dhr. Nagase. Hij werd bevorderd tot 4e Dan (Budo Taijutsu) door dr. Hatsumi op de eerste onofficiele bijeenkomst in de Hombu Dojo te Noda-shi.



Het jaar erna in 1998 was het jaar van Shinden Fudo Ryu. Het zou de laatste keer zijn dat Marco in Japan was. Hij kreeg les van dr. Hatsumi, dhr. Noguchi, dhr. Nagase en dhr. Seno.



Marco was 5 maal in Japan, volgde er in totaal zo'n 200 masterclasses, gedurende 9 maanden. Veranderingen kwamen en gingen, Bujinkan bleef. Op de Taikai in Zweden in 1998 ging Marco op voor 5e Dan (Budo Taijutsu) test en slaagde in 1 keer. Hij werd hiermee Bujinkan Shidoshi (Bujinkan Senior Instructor).

In 2003 opende Marco een eigen dojo, de Bujinkan Usagi Dojo. In de voorgaande en komende jaren organiseerde hij nationale en internationale seminars, gaf demonstraties voor publiek en les aan kindergroepen (Ninja Kids).

In totaal heeft hij 8 personen tot Shodan (zwarte band) bevorderd. Hij is de Shidoshi-mentor van de Bujinkan Grímnir Dojo in Reykjavík, IJsland vanaf 2003.
In maart 2010 besloot Hatsumi-sensei om Marco te bevorderen tot 9e Dan (Budo Taijutsu).





Takamatsu Sensei

Takamatsu SenseiPosted by M.Verheij Mon, July 25, 2011 16:05:38

Op 10 maart 1889 werd Takamatsu Toshitsugu geboren in Akashi, Japan. Hij kreeg op jonge leeftijd Ninjutsu beoefening en studie door een familie-lid, een oom, genaamd Shinryuken Masamitsu Toda (32ste grootmeester Togakureryu), ook al stond Takamatsu-sensei in die tijd bekend als "huil baby". Opgroeiend als "ervaringsdeskundige met geheime kennis", is het voor hem erna een "veni,vidi, vici". Gevechten worden niet gezocht, wel aangegaan, en zelfs dan is er de hand van de Ninja. Na reizen in Manchurije (in die tijd Japans bezet China) in de jaren '20 wordt hij ook bekend als "Moko no Tora" (Mongoolse Tijger). In het boek "Essence of Ninjutsu" (Masaaki Hatsumi) is te lezen over episodes in zijn avontuurlijk bestaan. Masaaki Hatsumi, die hij voor het eerst ontmoet in 1958, zou zijn opvolger worden. Hij stond voor veel bekend als Bo(2 meter stok)-meester. Hij gaf zijn advies aan films en sprak Engels. Deze bijzonder man redde een mensenleven en nam er 3, waarvan hij later zei dat hij "de geest van elk van hen mee zou dragen gedurende heel zijn leven". Hij overleed op 2 april 1972. Wellicht was hij voor velen de laatste 'echte' Ninja. Hierna werd de Bujinkan Dojo naar hem vernoemd door Hatsumi-sensei, die zijn traditie voorzet als de volgende (34ste) Soke (familiehoofd) van de Togakure-ryu.



"Toen Shinobuho of Shinobunowaza (de kunst van het heimelijke) Ninjutsu werd genoemd, begonnen echte Ninja te beseffen dat ze moesten worden verlicht op het gebied van de 'wetten der mensheid'. Zo probeerden ze onredelijke conflicten en gevechten te vermijden. Ik leerde van mijn meester dat de taak van de Ninja is verlicht te zijn op het gebied van deze 'wetten van de mensheid'. Er mogen geen gevechten zijn waar geen sprake is van deze regels. Daarom heeft de vijand die zich tegen de wetten van de natuur instelt, de strijd verloren voordat hij begint het gevecht. De eerste prioriteit van de ninja was om te winnen zonder vechten, en dat blijft de manier. Ik leerde dit door het hart. Mensen kunnen niet wakker voor de realisatie hiervan, voordat zij welke vorm van beproeving dan ook hebben ervaren." p. 22/23 "Essence of Ninjutsu - The Nine Traditions" (Masaaki Hatsumi, 1988)



Bujinkan Soke Masaaki Hatsumi

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Mon, July 25, 2011 16:00:45

Op 2 december 1931 werd Hatsumi Masaaki geboren in Noda-shi, Japan. Tot hij 26 jaar oud was oefende hij onder andere Kendo, Judo, Boksen en Karate. Hij was echter niet tevreden met deze vechtsporten en begon een zoektocht naar de 'ware krijgskunst' en studeerde onder verschillende grootmeesters, totdat hij in contact kwam met Takamatsu Toshitsugu in 1958. De volgende vijftien jaar ging hij elk weekend naar Kashiwabara om te studeren onder Takamatsu-sensei, die stierf op 2 april 1972. Een paar jaar hiervoor werd Hatsumi-sensei de titel van Souke (familiehoofd) van de ryu(scholen) van de huidige Bujinkan gegeven.


In de jaren zeventig was de Bujinkan een klein groepje Japanners (en een nog kleiner groepje niet Japanners) die zich bekwaamden in wat toen werd genoemd 'ninjutsu'. Begin jaren tachtig kwam er de wereldwijde 'ninja boom'; er kwamen boeken en films uit Hollywood die een grimmig en mysterieus beeld gaven van de ninja. Rond deze tijd (jaren 70 en 80) gingen de eerste mensen uit Europa en de VS naar Japan om dr.Hatsumi te bezoeken. Hij heeft verschillende video's en boeken uitgegeven. Hiernaast heeft hij ook vele film, tv en theater acts met vechtkunst begeleiding ondersteund.

"Focus op de toekomst voor 50%, op het heden voor 40%, en op het verleden voor 10%." - Hatsumi-sensei

In 1982 reist hij voor het eerst buiten Japan naar de VS, dit wordt gezien als de eerste Taikai (grote bijeenkomst). In 1986 werd Hatsumi-sensei gekozen tot "Black Belt Magazine Instructor of the Year". In 1987 was zijn eerste reis naar Europa (Verenigd Koninkrijk).


Een foto van de London Taikai met Souke; Navon-sensei, Nagato-sensei, Oguri-sensei en Bogsater-sensei.

In 1988 acteerde in "Jiraya", een 50 afleveringen televisie avontuur voor kinderen. Hij speelde de rol van Yamaji Tetsuzan (Jiraya's vader en leraar). In 1992 ontving hij het eredoctoraat Ph.D. in de natuurwetenschap van een Amerikaanse universiteit. In dit jaar accepteerde hij tevens een prijs van de Noda City Educatieve en Culturele Raad van Bestuur in erkenning van de bijdrage van de Bujinkan aan internationale betrekkingen tussen Noda City en veel landen over de hele wereld.
In 1995 kreeg hij de titel Todo Hanshi (Master leraar van de weg van het zwaard) door de Zen Nippon Todo Renmei (Japan Sword Federation). Het zijn slechts enkele voorbeelden.


Uit het boek Submission uit 1992, met ka-to-kusarigama

Hatsumi-sensei is een uniek, authentiek persoon, die duizenden mensen kon inspireren verder te kijken op het gebied van 'martial arts'. Hij is een levende legende, iemand die het concept van de ninja volledig flexibel heeft kunnen invullen, op een natuurlijke, ongrijpbare manier. Hij heeft door zijn systeem een gevoel door kunnen geven die veel mensen ervaren als bevrijdend. Door de jaren heeft hij zijn systeem aan iedereen onderwezen en hiermee heeft hij een enorme schat aan informatie, strategie en vaardigheden naar buiten gebracht dat eeuwen verborgen was...


Marco in gesprek met Mark, Souke zittend op de vloer met groepje om hem heen. Augustus 1998, Hombu dojo - Noda-shi Japan.

"Ninpo begon als oefening om tot een moreel mens te komen en om te leren te verduren in welke sociale toestand men zich ook bevind. Het lot te kennen en te aanvaarden, en te leven voor de mens en alle andere schepselen. De persoon die al dit beheerst is een Ninja." (Ninpo:Wisdomfor Life, Hatsumi Masaaki)

Wat is Bujinkan Budo Taijutsu?

BujinkanPosted by M.Verheij Mon, July 25, 2011 15:11:42
Bujinkan Budo Taijutsu (武神館武道体術) is een Japanse krijgskunst, martiale studie, moderne zelfverdediging en vechtkunstbeoefening in de Takamatsu traditie (in de vorige eeuw ook wel benoemd als Ninpo of Ninjutsu). Bujinkan Budo Taijutsu bestaat uit de volgende scholen of stromingen:

Togakure-ryū Ninpō Taijutsu (戸隠流忍法体術)
Gyokko-ryū Kosshijutsu (玉虎流骨指術)
Kukishinden-ryū Happō Bikenjutsu (九鬼神伝流八法秘剣術)
Kotō-ryū Koppōjutsu (虎倒流骨法術)
Shindenfudō-ryū Dakentaijutsu (神伝不動流打拳体術)
Takagiyōshin-ryū Jūtaijutsu (高木揚心流柔体術)
Gikan-ryū Koppōjutsu (義鑑流骨法術)
Gyokushin-ryū Ninpō (玉心流忍法)
Kumogakure-ryū Ninpō (雲隠流忍法)

De organisatie die bekend staat als 'de Bujinkan' (武神館) was het initiatief van onze grootmeester dr. Masaaki Hatsumi (初見良昭 1931) die woont in Noda-shi, Japan. Hij werd onderwezen door de voormalige grootmeester Toshitsugu Takamatsu (高松寿嗣 1889-1972) en noemde de Bujinkan naar zijn leraar. Taijutsu is de methode van het lichaam. Budo is martial arts of vechtkunst.


In Bujinkan oefenen we zowel onze lichamelijke houding, onze mentale instelling als de ontwikkeling van onze geest. Dit wordt meestal gedaan door middel van kata (vormen soort scenario) meestal beoefend in paren. Deze kata leveren ons een beter begrip van de basisprincipes. Kata worden niet gezien als een doel op zich. We proberen te verbeteren op principes zoals bijvoorbeeld timing, balans, flow, voetenwerk en intentie. Lichaamsgebruik is de sleutel in het ontdekken van een natuurlijk gevoel waarin de dingen vanzelf gaan. Beoefening van; rollen, houding, ontwijken, ontsnappen, ontvangen, valbreken, stoten, slagen, trappen, worpen, verwurgingen, klemmen, grondvechten, wapens en meerdere tegenstanders. Hoewel ongeveer tachtig procent van het programma bestaat uit taijutsu (ongewapende, letterlijk 'lichaam methode'), oefenen we ook het gewapend gevecht. De wapens die we meestal bestuderen zijn Hanbo (1 meter stok), Bo (1.80m stok) en katana (Japans zwaard), echter nog veel andere wapens komen ook periodiek aan bod.


Vordering staat bovenaan in de beoefening, iedereen wil leren. Binnen een breed scala aan vormen en variaties werken we aan een constant stijgende lijn van correctheid, vordering en verbetering. Het kwijtraken van slechte gewoonten gaat hiermee samen door met het versterken van het natuurlijk bewegen van het lichaam. Je leert eerst hoe je op natuurlijke wijze een aanval kunt ontwijken. Nadat je jezelf de basistechnieken eigen hebt gemaakt begin je, door met meerdere technieken kennis te maken, de principes van het Budo Taijutsu te ontdekken. Met deze ervaring kan je de vormen en de wapens uit de negen scholen van de Bujinkan gaan bestuderen en liggen er onbeperkte trainingsmogelijkheden voor je. Eigenlijk is het belangrijkste toch vooral veel plezier te hebben in de beoefening.

voor meer informatie mail: hazepad@gmail.com