Bujinkan Usagi Dojo

Bujinkan Usagi Dojo

"Ninja Contemporary"

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Fri, August 26, 2011 02:05:50
Masaaki Hatsumi. De Bujinkan Soke heeft zichzelf op vele gebieden ontwikkeld. Hij werd in zijn onmiddellijke omgeving en in de Bujinkan bekend als Ninja meester. Ik hoorde in een bar in zijn woonplaats eens zeggen: "Ah ja, meester Hatsumi, ik ken hem... hij doet Kenpo, een soort Karate." Voor veel mensen was hij een dokter die zich bezighield met hun kwalen vooral op bot en gewrichts-gebied.


Wanneer een boek als "Ninpo: Wisdom for Life" wordt gepakt, komt er een persoon naar voren met dezelfde naam, die zich niet makkelijk laat vangen: een ware Ninja. Hatsumi gaat in dit boek dieper in op een aantal zaken waaronder verrassend genoeg de relatie tussen man en vrouw. Hij snijdt veel onderwerpen scherp aan, plaatst deze onderwerpen vrij snel onder een ander spotje. Een Ninja dus, in veel aspecten, een persoon die zich heeft ontwikkeld, en zich is blijven ontwikkelen. Hij zelf geeft in het voorwoord van het boek (de vertaling naar het Engels) van rond het jaar 2000 aan, tijdens het schrijven van dit boek in het begin van de jaren '80, zich nogal jeugdig te hebben geuit.

Hatsumi-sensei stelt zich open voor de ervaringen van de mens in al zijn facetten. Hij hoort graag van persoonlijke ervaringen. Een ware Ninja is een natuurmens, een mens die zich openlijk opstelt tegenover de Natuur; Moeder Natuur. Misschien is het wel de ontvankelijke houding die de ware Ninja typeert. De instant (onmiddellijke/makkelijke) overlevering aan het opdoen van ervaring en kennis (gnosis), een gevoel dat meer oplevert dan men in eerste instantie zou denken.

Ik liet een video van "Shindenfudoryu' (de 'natuurlijke' school) zien aan mijn Japanse taal leraar in Leiden in 1993. Hij had al enkele brieven op verzoek vertaald die aan Hatsumi-sensei gericht waren. Hij was verbaasd over de diepte van intelligentie en de ongelofelijke ambiguiteit van Hatsumi-sensei. Hij zei zich ineens de reacties die hij eerder las te begrijpen, vanuit deze diepte.

Toen ik Hatsumi-sensei voor het eerst zag in augustus 1990 had hij een cowboy-hoed op. Het was in Ishizuka-sensei's Kashiwa dojo. Het was een kern ontmoeting voor me. Het gevoel iemand te ontmoeten die me voor de rest van mijn leven zou beïnvloeden.

De openbaarheid die hij heeft gegeven aan de wereld op het gebied van wat een Ninja is, is van een enorme waarde voor de mensheid. Het overbrengen van een "barmhartig krijger" gevoel is de erfenis die deze man met een enorm gevoel van verantwoordelijkheid en plichtbetrachting, vanuit een Boeddhistisch hart voortbracht. En hij is KEI-hard hierin. Onderzoek deze inspirerende man, alsjeblieft!




Rounen

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Tue, July 26, 2011 15:41:43


Kalligrafie van Hatsumi Sensei, gegeven aan Marco Verheij in 1997. Uitgesproken als "ro-u-nen", betekent het zoeits als "oude tijd, de winter van het leven".

Holland Taikai 1996

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Mon, July 25, 2011 23:27:17
Toen Dr. Masaaki Hatsumi op 16, 17 en 18 mei 1996 in Nederland was voor de Taikai, bezocht hij Amsterdam. Hieronder is het stukje dat hij erover schreef in een nieuwsbrief in Japan. De foto's die hieronder staan waren aan het stukje toegevoegd. De vertaling is van Takaaki Sasaoka, hiervoor dank. Tevens is opgenomen de vertaling van Kasumi, ook hiervoor dank.


"Holland Taikai , Mei 16de, 17de, 18de."

"Beiden: hoog en laag" door Hatsumi Masaaki, vol.46

1. Wereldwijd Spreekwoord
Holland, ook bekend als Nederland. Lage landen omringd door de zee, waar tulpenvelden en watermolens converseren met de wind uit Dover. Er bestaat een mooi liedje dat heet "April in Portugal" . . . Ik vraag me af of er één is die heet "May in the Netherlands". De auto raast voort. We rijden voorbij de Schrijerstoren waar eens de vrouwen en geliefden tesamen de zeelieden in tranen wegwuifden terwijl hun geliefden de wereld tegemoet gingen. Aan de andere kant zien we het Daniel Jonas Meijer Plein, waar een Hollandse dokwerker neergeschoten werd voor het helpen van Joden. De jonge schrijfster van "Het Dagboek van Anne Frank" moet hier ook gelopen hebben. Elke ingang van elk huis heeft een andere hoogte. Ze zeggen dat de rijken en nobelen een hogere ingang hadden. De reden hiervan was, dat het personeel in de ruimte onder de trappen woonde. Ik werd uitgenodigd voor een bezoek aan het Korps Mariniers, in de Koninklijke Marine Kazerne in Amsterdam. We komen de trainingshal binnen. "Today martial arts experts from the military and special units of the police are awaiting you, Sensei." they said. Ik ontmoette deze reuzen in het trainingscentrum van de kazerne.


"Judo is erg populair in Nederland! Ik herinner me de grote judoka Anton Geesink die recht uit het hart over judo sprak. Nu wil ik iets vertellen over de wereld. In het Japans is er een spreekwoord over judo dat luidt: 'dat een klein persoon een grotere kan werpen' Maar over de wereld zou het kunnen betekenen: 'dat iemand uit een klein land, Nederland, een groter land werpt, Japan.' Dit is een spreekwoord gecreëerd door een geest, van respect en ware doorgronding van de kunst, en dwingt respect af." zei ik. De specialisten in het verdedigen van hun land spreken: "Deze gevechtstechnieken voelden anders - maar allemaal zijn ze van het type die we nodig zouden hebben in een echte situatie". Zo te zien vind de gevechtstraining ook hier in Nederland plaats in een realistische context. (Hatsumi-sensei heeft na het bezoek aan de kazerne tegen Sveneric Bogsater gezegd dat hij aan deze mensen les zou moeten gaan geven - M.V.) De Nederlanders zijn goed in de wereld van de sporten die te maken hebben met het gebruik van de benen. Daar bent u het wel mee eens als u kijkt naar judo, voetbal, wielrennen en lange afstand schaatsen. We worden uitgenodigd voor een Indonesische maaltijd op de kazerne. Als souvenir krijg ik Delfts Blauw met daarop een afbeelding van De Amsterdam, een schip gebouwd in 1645 dat nog steeds in de haven ligt in de buurt (is een replica - M.V.). Het is gemerkt "no.18" - het blijkt een beperkte uitgave te zijn en erg waardevol, dit werd alleen gegeven aan personen van boven de rang van kapitein en grote helden. De boot van de kazerne brengt ons van daar naar de stad.



Soke met een officier en een onderofficier der mariniers.
(het nagebouwde V.O.C.-schip de Batavia in de haven van Amsterdam is te zien op de achtergrond)


2. Amsterdam
Rode lichten lokken ons aan land te gaan. We lopen door een gebied van de film "The Woman in the Window". "Sensei, please conceal your camera," zegt een vriend, een politieagent in burger, die hier drie jaar als agent werkte. Terwijl we rondlopen zegt hij plotseling: "That one's suspicious. If I weren't here as your guide today I'd have nabbed him." Er is een bepaalde 'geur' aan criminelen die hem naar zijn doel toe leidt. De prostituees bezorgen ons een brede glimlach en wenken ons van achter hun ramen. Hun hoog uitgesneden costumes nodigen ons uit. Ik groet hen terug in de taal van een gezonde man met een geconditioneerde respons en loop door. Mannen lijden aan dingen die onheil brengen en vernietigen zichzelf door drinken (alcohol), spelen (gokken) en kopen (vrouwen); maar nu is er een nog ergere, drugs. Hier zijn we bij Het Rood Licht. De eigenaar presenteert het ons als het oudste bordeel van deze stad der rode lichten. Aan het plafond hangt een pop met een accordeon. Wanneer een knop wordt omgedraaid lacht de pop en maakt hij vrolijke muziek. We drinken bier dat heet Westmalle. Het bier wordt gemaakt door Trappisten (monniken) in België. Ze zeggen dat deze monniken nooit spreken, maar ik vraag me af of hun zwijgen goud is of dat het misschien iets sensueels verbergt.(1) Een vriend vertelt ons dat in Nederland men drie mensen willekeurig van straat kan halen en zal ondervinden dat deze drie mensen drie verschillende opvattingen hebben over geloof, politiek of wat dan ook. In zulk soort situaties komt mijn persoon-tot-persoon omgang met mensen tot zijn recht.

3. Taikai
De Bujinkan Nederland Taikai start, 500 mannelijke en vrouwelijke beoefenaars uit 25 landen zijn tezamen gekomen. Het thema voor dit jaar is "Ken / Tachi / Daito Shoto / Budo Taijutsu". We starten met hoe het zwaard gedragen moet worden, de kamae, en gaan door met hoe een zwaard vloeit in de kamae. Hoe voetenwerk en het gebruik van de ruggengraat(2) het zwaard en de persoon tot leven brengt. De training hierin begon met nieuwjaar 1996 met houten zwaarden. Vijf zwaarden werden gebroken op de eerste dag. Ook op de taikai, omdat de eerste dag de meesten nog nerveus waren, hoewel iedereen wel in een feestelijke stemming was. Na een tijdje zag ik dat iedereen wat ontspannener begon te trainen en riep Richard (van Donk) naar voren met een bokuto in kamae. Richard slaat vanuit jodan. Terwijl zijn machtige zwaard naar beneden slaat gebruik ik een lichaams wending(4) en de intentie om recht naar beneden te snijden met mijn bokuto precies vijf centimeter van de punt. Ik sneed door een houten zwaard met een houten zwaard. De 500 mensen aanwezig zijn getuigen van deze gebeurtenis en zijn verbaasd. Na enkele ogenblikken houdt Richard de overblijfselen van zijn zwaard omhoog en zegt: " Ik zal dit voor de rest van mijn leven koesteren"

(1) Westmalle in het Japans wordt als "Best Mara"uitgesproken. Mara is een religieuse / slang term voor de demon tussen de benen van de man. (2) Geschreven als "Essence of bravery" (3) Mukaeru: normaal "direct towards" maar hier geschreven als "no Kamae" (4) Taihen

Wim Ruska

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Mon, July 25, 2011 22:19:21
A View of Budo from "Blue Eyes"
quote uit: Ninpo Wisdom for Life, M.Hatsumi 1998, pagina 33

Op 1 maart 1972 bezocht dhr. Willem Ruska mij met zijn broer Martin. Het was zijn mening dat judo een sport is.

Hatsumi: Ik waardeer het dat u judo hard beoefend door het als sport te erkennen. Alhoewel er weinig Japanse judo beoefenaars het als een soort sport zullen definiëren. Wat zijn zo uw gedachten over traditionele Japanse budo?

Ruska: Ik ben niet erg bekend met de traditionele Japanse vechtkunsten. Het lijkt me een erg diep, gevaarlijk, en moeilijk pad. Het zou moeilijk zijn voor mij om in zo'n beoefening door te blijven gaan.



Nadat ik dit antwoord hoorde, realiseerde ik me dat dit een erg oprecht mens is. Hij won de gouden medailles in twee klassen, Zwaar en Open gewicht competitie, in de Olympische Spelen van München (1972). Zijn overwinning schokte mensen in Japan. Ja, ik sprak met deze persoon. Zijn inzicht en gezond verstand maakten hem de nummer 1 judo atleet in de wereld. Ik bekeek hem van achteren toen weg ging, en onmiddellijk wist ik dat hij een wereldtitel zou behalen. Dit was omdat zijn knieën erg zacht leken en zo flexibel als een veer.




Bujinkan Soke Masaaki Hatsumi

Hatsumi SenseiPosted by M.Verheij Mon, July 25, 2011 16:00:45

Op 2 december 1931 werd Hatsumi Masaaki geboren in Noda-shi, Japan. Tot hij 26 jaar oud was oefende hij onder andere Kendo, Judo, Boksen en Karate. Hij was echter niet tevreden met deze vechtsporten en begon een zoektocht naar de 'ware krijgskunst' en studeerde onder verschillende grootmeesters, totdat hij in contact kwam met Takamatsu Toshitsugu in 1958. De volgende vijftien jaar ging hij elk weekend naar Kashiwabara om te studeren onder Takamatsu-sensei, die stierf op 2 april 1972. Een paar jaar hiervoor werd Hatsumi-sensei de titel van Souke (familiehoofd) van de ryu(scholen) van de huidige Bujinkan gegeven.


In de jaren zeventig was de Bujinkan een klein groepje Japanners (en een nog kleiner groepje niet Japanners) die zich bekwaamden in wat toen werd genoemd 'ninjutsu'. Begin jaren tachtig kwam er de wereldwijde 'ninja boom'; er kwamen boeken en films uit Hollywood die een grimmig en mysterieus beeld gaven van de ninja. Rond deze tijd (jaren 70 en 80) gingen de eerste mensen uit Europa en de VS naar Japan om dr.Hatsumi te bezoeken. Hij heeft verschillende video's en boeken uitgegeven. Hiernaast heeft hij ook vele film, tv en theater acts met vechtkunst begeleiding ondersteund.

"Focus op de toekomst voor 50%, op het heden voor 40%, en op het verleden voor 10%." - Hatsumi-sensei

In 1982 reist hij voor het eerst buiten Japan naar de VS, dit wordt gezien als de eerste Taikai (grote bijeenkomst). In 1986 werd Hatsumi-sensei gekozen tot "Black Belt Magazine Instructor of the Year". In 1987 was zijn eerste reis naar Europa (Verenigd Koninkrijk).


Een foto van de London Taikai met Souke; Navon-sensei, Nagato-sensei, Oguri-sensei en Bogsater-sensei.

In 1988 acteerde in "Jiraya", een 50 afleveringen televisie avontuur voor kinderen. Hij speelde de rol van Yamaji Tetsuzan (Jiraya's vader en leraar). In 1992 ontving hij het eredoctoraat Ph.D. in de natuurwetenschap van een Amerikaanse universiteit. In dit jaar accepteerde hij tevens een prijs van de Noda City Educatieve en Culturele Raad van Bestuur in erkenning van de bijdrage van de Bujinkan aan internationale betrekkingen tussen Noda City en veel landen over de hele wereld.
In 1995 kreeg hij de titel Todo Hanshi (Master leraar van de weg van het zwaard) door de Zen Nippon Todo Renmei (Japan Sword Federation). Het zijn slechts enkele voorbeelden.


Uit het boek Submission uit 1992, met ka-to-kusarigama

Hatsumi-sensei is een uniek, authentiek persoon, die duizenden mensen kon inspireren verder te kijken op het gebied van 'martial arts'. Hij is een levende legende, iemand die het concept van de ninja volledig flexibel heeft kunnen invullen, op een natuurlijke, ongrijpbare manier. Hij heeft door zijn systeem een gevoel door kunnen geven die veel mensen ervaren als bevrijdend. Door de jaren heeft hij zijn systeem aan iedereen onderwezen en hiermee heeft hij een enorme schat aan informatie, strategie en vaardigheden naar buiten gebracht dat eeuwen verborgen was...


Marco in gesprek met Mark, Souke zittend op de vloer met groepje om hem heen. Augustus 1998, Hombu dojo - Noda-shi Japan.

"Ninpo begon als oefening om tot een moreel mens te komen en om te leren te verduren in welke sociale toestand men zich ook bevind. Het lot te kennen en te aanvaarden, en te leven voor de mens en alle andere schepselen. De persoon die al dit beheerst is een Ninja." (Ninpo:Wisdomfor Life, Hatsumi Masaaki)